De nye elbussene er her

De første leveransene av Unibuss sine elbusser er nå ankommet Oslo. Bussene er produsert av nederlandske VDL, og det er både elektriske solobusser og leddbusser.

Del på facebook Del på epost

26. mars 2019 kl. 10.10

Emilie Mejlænder

«Dette er en merkedag for Unibuss og for bussbransjen. Vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig, og med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp. I tillegg er Oslo Europas miljøhovedstad i 2019, noe som gjør at vårt innkjøp av elbusser passer ekstra godt i år», forteller administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen.

Den 28. februar 2019 markerte Unibuss at de første elbussene har ankommet.

Ruter har inngått en avtale med busselskapene Unibuss, Nobina og Norgesbuss om å levere 70 nye elbusser i 2019. Unibuss skal stå for hele 40 av de 70 nye elbussene som hovedstaden får i løpet av miljøåret. Unibuss sine elbusser skal kjøre på linje 20, 21, 28, 34, 37, 54 og 74.

«Elbusser gir et mer attraktivt kollektivtilbud. Oslo får nå Nordens største flåte av elektriske leddbusser. Flere og flere av innbyggerne i Oslo velger kollektivtransport framfor bil, og elbusser er et godt bidrag til at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030», sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.

Miljøbussene er av typen VDL Citea Electric, og skal lades på Unibuss sine anlegg på Alnabru, Mortensrud og Klemetsrud. Ladeinfrastrukturen leveres av Heliox og Siemens. I månedene fremover vil flere elbusser ankomme, men før de settes i trafikk må det gjennomføres omfattende testing. Blant annet sjekkes det at samspillet mellom buss og ladeinfrastruktur fungerer godt under ulike forhold. I tillegg gjør Unibuss stresstester for å finne ut hvor langt bussene kan kjøre på én lading.

«Parallelt med bygging av infrastruktur og testing av bussene vil 600 av våre sjåfører få elbuss-opplæring. Rekkevidden vil i stor grad være avhengig av topografi og klimatiske forhold, men også av kjørestil», forklarer Svendsen.

Unibuss har hatt to elbusser i pilotdrift siden november 2017, noe som har gitt selskapet nyttig kompetanse.

«Vi håper at Osloborgerne ønsker elbussene velkommen. Vi tror de reisende vil sette pris på busser som vil gi bedre luftkvalitet, mindre støy, og en mer behagelig og stillegående reise», sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.

 

FAKTA ELEKTRISKE LEDDBUSSER:

  • Linjer: 20, 21, 28, 34, 37, 54
  • Type: VDL Citea SLFA 180-Electric
  • Sitteplasser: 46
  • Rekkevidde: Cirka 50-90 km per lading
  • Batterikapasitet: 170 kWh
  • Maksimal ladeeffekt: 450kW
  • Lengde: 18 000 mm
  • Lades ved hjelp av pantograf på depot på Alnabru bussgarasje

FAKTA ELEKTRISKE SOLOBUSSER:

  • Linje: 74
  • Type: VDL Citea SLF 120-Electric
  • Sitteplasser: 34
  • Rekkevidde: Cirka 70-110 km per lading
  • Batterikapasitet: 127 kWh
  • Maksimal ladeeffekt: 375 kW
  • Lengde: 12 000 mm
  • Hurtiglades med pantograf på endestopp på Mortensrud og i Vika

FAKTA OM UNIBUSS:

  • 1 800 ansatte, hvorav 1 600 er bussjåfører
  • 98 millioner reisende årlig
  • Opererer 204 busslinjer
  • Kjører 40 816 800 kilometer i løpet av et år
  • 750 busser i daglig trafikk
  • Har en av landets mest miljøvennlige bussflåter som består av 5 hydrogenbusser, 2 elbusser, 20 hybridbusser, 100 biogassbusser, mer enn 100 biodieselbusser i tillegg til ordinære dieselbusser