– Gratulér en bussjåfør med dagen!
(Oslo, 13.11.2017)
Den første sporveisbussen «blåvognen» rullet ut i Oslos gater 13. november 1927. Det betyr at et av landets største busselskaper, Unibuss, fyller 90 år førstkommende mandag. Teknologiutviklingen i selskapet har siden den gang vært formidabel. 90 år senere er snart elektriske busser på veien i Oslo i regi av Unibuss.

Mandag 13. november feirer Sporveiens datterselskap Unibuss 90 år med bussdrift. Oslo Sporveier sin bussdrift ble etablert i 1927 og har siden den gang stått for en stor del av rutebusskjøringen i Oslo.

– Busstilbudet i 1927 ble raskt en suksess, og ble året etter fulgt opp med flere ruter. Vi er stolte av å ha holdt hjulene i gang i 90 år, og at busstilbudet stadig utvides med nye ruter og avganger den dag i dag – til glede for de reisende, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Virksomheten er utvidet til Akershus, Oppland, Vestfold, Trøndelag og Sør-Vestlandet.

– Jeg er utrolig stolt av innsatsen våre ansatte har lagt ned i en årrekke. Ser du en bussjåfør med Unibuss’ uniform i dag håper jeg du gratulerer med dagen – det fortjener de, er oppfordringen fra en stolt administrerende direktør.

I 1997 ble Sporveisbussene AS etablert da bussdivisjonen i Sporveien ble omorganisert til å bli et heleid datterselskap. Denne virksomheten ble i 2007 flyttet til Unibuss, som tidligere hadde blitt opprettet som Nexus Trafikk AS.

Nexus Trafikk ble opprettet som en følge av Oslo kommunes beslutning om å konkurranseutsette all busstrafikk i Oslo innen utgangen av 2006.

Mange teknologimilepæler

Sporveisbussene har kjørt en rekke forskjellige busser siden starten. Det begynte med den norsk-amerikansk-produserte «snutebussen», en 7,75 meter lang buss med 23 sitteplasser, 17 ståplasser og 65 hestekrefter.

Mellom 1947-1968 kjørte selskapet en elektrisk drevet trolleybuss i Oslos gater. Den hadde 25 sitteplasser, 50 ståplasser og en effekt på 90kW.

Bussen ble raskt avløst av konvensjonelle busser, før man på begynnelsen av 80-tallet tok i bruk den første leddbussen. Den var 17,75 meter lang og ble innført på grunn av befolkningsveksten og det økte transportbehovet. Derfor kom det godt med at den hadde 50 sitteplasser og 67 ståplasser.

Satser på elbuss

Den siste tilveksten på leddbuss-stammen er 80 splitter nye busser som ble satt i trafikk på sentrumslinjene i Oslo i april i år. Bussene er 18,75 meter lange, har 46 sitteplasser, 90 ståplasser og 369 hestekrefter. I tillegg er de utstyrt med den nyeste motorteknologien, noe som gjør at klimagassutslippene er lavere enn noen gang. Det kommer Oslo-folk til gode ettersom linjene de kjører på står for 40 prosent av antallet reiser med buss i hovedstaden.

Miljø er blitt en stadig viktigere faktor for Unibuss de siste årene. For en uke siden kom Oslos første elbuss til byen. Unibuss skal teste to elbusser på linje 74 mellom Mortensrud og Vika. Bussene er 12 meter lange og skal lades opp med 300 kilowatts pantografer på endestoppene. Disse stasjonene er seks ganger så kraftige som vanlige elbil-ladestasjoner og sørger for at bussene er fulladet og klare for avgang i løpet av fem til åtte minutter.

Fakta om Unibuss

  • Ett av landets største busselskaper
  • 1 800 ansatte, hvorav 1 500 er bussjåfører
  • 91 millioner reisende årlig
  • Opererer 204 busslinjer
  • Kjører 40 816 800 kilometer i løpet av et år
  • 750 busser i daglig trafikk
  • Har en av landets mest miljøvennlige bussflåter som består av 5 hydrogenbusser, 20 hybridbusser, 100 biogassbusser og mer enn 100 biodieselbusser og to elbusser, i tillegg til ordinære dieselbusser.
  • Kjører rutebusser og skolebusser i Oslo, Akershus, Vestfold og Oppland, i tillegg til flybuss, ekspressbuss og turbuss.
Her er Oslos første elbuss på plass
(Oslo, 01.11.2017)
I går mottok busselskapet Unibuss den første av to elbusser som skal testes i hovedstaden. – Elektriske busser er fremtidens bussløsning, og vi ser frem til å ønske de reisende i Oslo velkommen ombord i disse svært miljøvennlige og stillegående bussene, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.Unibuss skal i første omgang kjøre to elbusser på linje 74 mellom Mortensrud og Vika.Totalt skal det kjøres seks elbusser i Oslo i tiden fremover, som en del av et prøveprosjekt i regi av Ruter. Målet er å samle erfaringer med elektrisk bussdrift før en stor utrulling av batteridrevne busser.– Unibuss har en av landets mest miljøvennlige bussflåter per i dag, og det ønsker vi å fortsette å ha. For å lykkes med det satser vi derfor tungt på ny miljøteknologi slik som elbuss, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.Blir snart å se i bybildetBussen ankom hovedstaden tirsdag, og klargjøres nå for testkjøring på den aktuelle linjen i løpet av noen uker, før de reisende slippes om bord. Det betyr at du som reisende på linje 74 mellom Mortensrud og Vika snart kan ta bussen i øyesyn selv.De to elbussene til Unibuss er 12 meter lange og skal lades opp med 300 kilowatts pantografer på endestoppene. Disse stasjonene er seks ganger så kraftige som vanlige elbil-ladestasjoner og sørger for at bussene er fulladede og klare for avgang i løpet av fem til åtte minutter.Det etableres ladestasjon på Mortensrud og i Vika; samt depotlading på garasjen på Klemetsrud slik at bussene kan lade over natten for å balansere batteriene.

FAKTA

Fakta om Unibuss

  • Et av landets største busselskaper
  • 1 800 ansatte, hvorav 1 500 er bussjåfører
  • 750 busser i daglig trafikk
  • Har en av landets mest miljøvennlige bussflåter som består av hydrogenbusser, biogassbusser, biodieselbusser og hybridbusser
  • Kjører rutebusser og skolebusser i Oslo, Akershus, Vestfold og Oppland, i tillegg til flybuss, ekspressbuss og turbuss på Østlandet

Hurtiglading av elbuss

Unibuss har valgt hurtiglading fra Siemens på endeholdeplassene fordi:

  • Den samme bussen kan kjøre hele døgnet uten å tas ut av trafikk
  • Systemet er helautomatisk
  • Det er driftssikkert og har en oppetid på opptil 99,9 %
  • Teknologien er utprøvd og i drift flere steder i verden
  • Det krever en mindre batteripakke på bussen, som gir flere sitteplasser

Elbussene Unibuss har bestilt

  • Produsent: Solaris
  • Lengde: 12m
  • Bredde: 2,55m
  • Total høyde (med pantograf): 3,4m
  • Akselavstand: 5,9m
  • Ladesystem: Plug-in og pantograf
  • Batterier: Høy-energi 75 kWh LT
  • Seter: 33 + fører

 

 

Elbuss-signering4Vil bli Norges største på fossilfrie busser
(Oslo, 30.03.2017)
Unibuss kjører allerede på hydrogen, biogass og biodiesel på mange av sine 750 busser på Østlandet. Nå går startskuddet for elbussrevolusjonen.
– Vi har ambisjoner om å kjøre buss i langt flere norske byer enn vi gjør i dag. I løpet av en fireårsperiode vil vi etablere oss utenfor Østlandsområdet. For å lykkes med det satser vi nå tungt på ny miljøteknologi som elbuss og gass. Det ser vi på som avgjørende for å lykkes med vår ambisiøse vekststrategi, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.Unibuss har i dag signert bestillingene av to elbusser fra Solaris og ladeinfrastruktur fra Siemens. Når alt er på plass i løpet av høsten, settes bussene i trafikk på tungt trafikkerte linje 74 mellom Vika og Mortensrud i Oslo.De to elbussene er del av en operatørdrevet test som blir gjort sammen med Ruter. Målet er å samle erfaringer med elektrisk bussdrift før man starter innfasingen av elbusser i hovedstaden i 2020.Interessant prosjektEnova, som gir støtte til energitiltak i hele Norge, støtter Unibuss’ prosjekt med 4,5 millioner kroner. Det er vel anvendte penger, ifølge markedssjef Petter Hersleth.– Elektrisk drift kommer for fullt i transportsektoren, og busser er intet unntak. Batterielektriske busser kan utgjøre en betydelig del av den norske bussflåten innen få år, men da er vi avhengige av prosjekter som viser at elbussene fungerer under faktiske forhold. Derfor er dette et veldig interessant og viktig teknologiprosjekt, sier han.Seks ganger kraftigere ladestasjon enn til elbilUnibuss har valgt Siemens som leverandør for et konsept med hurtiglading (pantograf) på endeholdeplassene og depotladning på bussgarasjen (der den lades over natten). Effekten på én ladestasjon er 300 kilowatt, som er seks ganger så kraftig som en hurtigladestasjon for elbil.

Når bussen er ute i trafikk, skjer ladingen med en ladearm som automatisk senkes ned på busstaket på endeholdeplassene.

– Bussene skal være fulladet og klare for avgang i løpet av fem til åtte minutter. Denne teknologien har for øvrig vært testet ut og vært i drift i Hamburg siden 2014. Tilsvarende løsning har også vært brukt på enkeltruter i Gøteborg og Stockholm. Nå gleder vi oss å vise hvordan dette fungerer sammen med Unibuss i Oslo, sier Christian Jahr i Siemens.

Årets buss i 2017

Bussene som skal kjøre på linje 74 er 12 meter lange Solaris-busser.

– Denne modellen er kåret til «Bus of the year» i 2017. Den er velutprøvd i Nord-Europa, og nå skal vi vise at elektriske busser fungerer bra også i Oslo, sier Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge.

Han legger til at ladekonseptet gjør at man trenger en mindre batteripakke på bussen, som gir flere sitteplasser.

100 elbusser på veiene i 2020

Oslo satser tungt på elektriske busser. Det planlegges en større utrulling av elbusser i 2020, og i løpet av 2025 skal minst 60 prosent av bussparken være elektrisk. Den utviklingen ønsker Unibuss å være en stor del av.

Selskapet planlegger for øvrig også en test av to elbusser sammen med Opplandstrafikk på Lillehammer i løpet av 2018.

Elbuss står også på agendaen flere steder i Norge. Mange norske byer skal ta dem i bruk i løpet av noen år:

  • Trondheim planlegger innfasing av 40 elbusser i 2019
  • Kristiansand åpner for elbuss-drift
  • Tromsø åpner for elbuss-drift
  • Stavanger har allerede en håndfull elbusser i drift
  • Drammen skal kjøpe inn en håndfull elbusser i løpet av 2017

FAKTA

Hurtiglading av elbuss

Unibuss har valgt hurtiglading på endeholdeplassene levert av Siemens fordi:

  • Den samme bussen kan kjøres hele døgnet uten å tas ut av trafikk
  • Det er et helautomatisk system
  • Det er driftssikkert og har en oppetid på opptil 99,9 %
  • Det er utprøvd teknologi og er i drift flere steder i verden
  • Det krever en mindre batteripakke på bussen, som gir flere sitteplasser

Elbussene Unibuss har bestilt

  • Produsent: Solaris
  • Lengde: 12m
  • Bredde: 2,55m
  • Total høyde (med pantograf): 3,4m
  • Akselavstand: 5,9m
  • Ladesystem: Plug-in og Siemens pantograf
  • Batterier: Høy-energi 75 kWh LT
  • Seter: 31 (+ 2 klapp + fører)

Fakta om Unibuss

  • Et av landets største busselskaper
  • 1800 ansatte, hvorav 1500 er bussjåfører
  • 750 busser i daglig trafikk
  • Har en av landets mest miljøvennlige bussflåter, bestående av hydrogenbusser, biogassbusser, biodieselbusser og hybridbusser
  • Kjører rutebusser og skolebusser i Oslo, Akershus, Vestfold og Oppland, i tillegg til flybuss, ekspressbuss og turbuss

 

 

De første batterielektriske bussene på vei til Oslo

(11.01.2017) Testkjøring av seks batterielektriske elbusser vil ha oppstart i 2017. Da vil Oslos befolkning få mulighet til å kjøre med stillegående og utslippsfrie busser når Nobina, Norgesbuss og Unibuss skal teste kjøring med elbusser i Oslo, som del av Ruters testprogram for elbuss.

Elektriske busser– Vi rigger oss for kjøring med elektriske busser i fremtiden, og gjennomfører de neste årene et omfattende testprogram for elbuss. Finansiering av første fase er på plass, operatørene er klare, og har bestilt de første seks elektriske bussene, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Første del av testprogrammet har som mål å bygge kompetanse og driftserfaring hos operatørene. Testingen gjøres innenfor eksisterende kontrakter som Ruter har med Nobina, Norgesbuss og Unibuss. De tre operatørene skal i to år teste to batterielektriske busser hver på etablerte linjer som de allerede kjører i Oslo.

60 prosent elektriske busser i Oslo
– De neste årene skal vi skaffe oss solid erfaring med elektrisk bussdrift, slik at vi kan gi kundene et best mulig tilbud med stillegående, utslippsfrie busser i hovedstaden når den store utrullingen av elbusser i Oslo sentrum starter i 2020. Vi forventer at minst 60 prosent av bussene i Oslo by skal være elektriske i 2025. Vi har jobbet grundig over flere år for å modne alle deler av verdikjeden, som kreves for at dette fremtidsbildet skal bli reelt, forteller Reitan Jenssen.

Bussene vil bli synlige i bybildet, med tydelig profilering som gjør folk oppmerksomme på at bussen de kjører med er helelektrisk. Bussene vil for øvrig være utstyrt på samme måte som øvrige bybusser.

– Det er gledelig at Oslos første batteridrevne busser er på vei, og viser at det ambisiøse målet vi har gitt Ruter om at hele kollektivtrafikken i Oslo og Akershus skal være fornybar i 2020, er realistisk. Dette bidrar til at flere av Oslos innbyggere kan ta gode miljøvennlige valg når de skal få hverdagen til å gå opp, sier byrådsleder Raymond Johansen.

– Jeg gleder meg stort til å få de første elektriske bussene til byen. Oslofolk er allerede svært fornøyde med kollektivtilbudet i hovedstaden, og med stillegående og utslippsfrie elbusser kommer kollektivtilbudet i Oslo til å bli enda mer attraktivt. Utslippsfri kollektivtransport er en viktig del av arbeidet for å sikre ren luft i byen og halvere Oslos klimagassutslipp innen 2020, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Oppstart i 2017
Det er operatørene som kjøper elbussene, og som skal kjøre disse på linjer som er egnet med tanke på elbussenes rekkevidde. Operatørene jobber nå for fullt for å få elbussene i trafikk så raskt det lar seg gjøre i 2017.

Kostnadsrammen for denne toårige testen er 43 millioner kroner totalt. Elbusstesten finansieres primært gjennom budsjettmidler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, samt med belønningsmidler og støtte fra Enova.

Tre operatører, seks elbusser, ulike teknologier
Unibuss Solaris Linje 74Unibuss skal teste to 12 meters batterielektriske busser som skal kjøre på linje 74, mellom Vika og Mortensrud. Bussene skal hurtiglades underveis med pantograflading på begge endestopp. Det gjør at bussene kan ha et mindre batteri og dermed flere sitteplasser å tilby til de reisende.

–  Vi i Unibuss har jobbet målrettet i flere år sammen med Ruter for å få i gang denne testen i Oslo. Vi er utrolig stolte av det vi kan presentere for de reisende i dag. At Enova har valgt å gi økonomisk støtte til testen på linje 74, er en god anerkjennelse. Våre valgte leverandører av buss og ladeinfrastruktur har god erfaring fra lignende prosjekter, og bussen vi kjøper inn er kåret til «Bus of the year 2017». Nå gleder vi oss stort til å kunne tilby elbusser som en del av løsningen for fremtidens kollektivtransport i hovedstaden, sier administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen.

Nobina skal teste to 18 meters batterielektriske leddbusser, med lading på bussanlegget på Jernkroken.

Norgesbuss skal kjøre med to batterielektriske busser på linje 60, som går mellom Vippetangen og Tonsenhagen.
Fakta om testingen
• Unibuss: To batterielektriske busser fra Solaris på 12 meter. Batterikapasitet på 74 kWh. Hurtiglading med pantograf fra Siemens på endestopp i Vika og på Mortensrud på linje 74 (Østensjøkontrakten).
• Oppstart test innen utgangen av november 2017, med to års varighet.

Kontaktinformasjon
Kommunikasjonssjef Ina Helen Østby 48154148, ina.helen.ostby@unibuss.no

 

Vår visjon

Best sammen - kundens førstevalg
Unibuss skal være en lønnsom, konkurransedyktig, resultatorientert og effektiv virksomhet.
Unibuss skal være den foretrukne arbeidsgiveren i bransjen.

Trafikksikkerhet

Unibuss AS har gjennom mange år arbeidet med trafikksikkerhet og bygget opp bred erfaring og dybdekompetanse innen trafikksikkerhet. Nullvisjonen for drepte og alvorlig skadde er bærebjelken for vårt trafikksikkerhetsarbeid.

Bærekraftig og samfunnsbevisst

Unibuss AS er en miljøbedrift som tar utslipp og forurensning på alvor. Vi har en miljøpolicy med tilhørende miljøhandlingsplan og ble et miljøsertifisert konsern i 2008.