Unibuss og BYD signerte ny kontrakt på Zerokonferansen
Unibuss øker elbussflåten fra 44 til 67 elektriske busser og velger kinesiske BYD for leveranse av totalt 23 elektriske 12-meter busser i andre kvartal 2020.
07. november 2019 kl. 15.01
Emilie Mejlænder
Kontraktinngåelsen fant sted under Zerokonferansen i Oslo 7. november 2019.
Unibuss satser stort på utslippsfrie busser og drifter allerede Norges største elbussflåte. I dag har selskapet 44 elektriske busser i drift. Med den nye kontrakten befester Unibuss sin posisjon innen elbussdrift i Norge. Den 28. juni 2020 starter Unibuss driften i Vestregionen (Bærum, Lommedalen og Vestre Aker) og de 23 nye elbussene fra BYD skal kjøre i Vestre Aker.
De nye elektriske bussene er 12-meter bybusser med tre dører og 31 sitteplasser. Batterikapasiteten er på 348 kWh og bussene vil ha en rekkevidde på minimum 25 mil. BYD-bussene skal lades over natten med plugg og hurtiglades med pantograf på dagtid.
Bussene produseres ved BYDs fabrikk i Hangzhou, i nærheten av Shanghai i Kina.
«Zerokonferansen er en fin ramme for denne avtalen. BYD leverte den beste løsningen for dette anbudet totalt sett og har lang erfaring med elektriske busser over hele verden. Dette gjør at vi forventer elektriske busser av høy kvalitet som er godt utprøvd. Vi ser frem til videre samarbeid og følge utviklingen av bussene», sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.
Svendsen holdt et innlegg på Zerokonferansen den 7. november om gjennombruddet for elektriske busser i Norge, der Unibuss har spilt en viktig rolle.
«Unibuss er en viktig, ny kunde for BYD», sier Isbrand Ho, Managing Director i BYD Europa. «Vi setter pris på at nye kunder som Unibuss ser fordelene med helelektriske busser som er stillegående, komfortable, klimavennlige for passasjerene, samt effektive i drift.»
Kjøpet av de 23 nye helelektriske bussene er et viktig skritt i utviklingen mot et mer utslippsfritt samfunn. Unibuss åpner for å kjøpe ytterligere 130 elektriske busser i 2025 som vil lyses ut som en ny konkurranse.